Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.05.2009 02:36 - 16 жертви срещу 15 години затвор?
Автор: thedarkangel1977 Категория: Новини   
Прочетен: 1447 Коментари: 2 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image Снимка: БГНЕС 16 жертви срещу 15 години затвор? Собственикът на автобуса-убиец се сдоби с обвинение, остава зад решeтките Захари Белчев

До 15 години лишаване от свобода заплашват собственика на автобуса-убиец Слави Славов и неговия шофьор Господин Димов. Срещу Славов е повдигнато обвинение за немарливост и причиняване на смърт на повече от едно лице. Шофьорът, който в момента лежи в “Пирогов”, след като се излекува, ще бъде обвинен в нарушение на правилата за движение, с което е причинил по непредпазливост смъртта на 16 души и деянието представлява особено тежък случай на престъпление.

Обвинението срещу Славов е за деяние по чл. 123, ал. 3, предл. 3, вр. ал. 1 от Наказателния кодекс. По отношение на него е разпоредено задържане за срок от 72 часа с оглед довеждането му пред съда за вземане на постоянна мярка „Задържане под стража”.

Делото е взето на специален надзор и е под непрекъснато наблюдение на Върховната касационна прокуратура, като за хода на разследването се уведомява и Апелативна прокуратура в Бургас.

На шофьора на автобуса-убиец все още не е връчено обвинение, тъй като се намира на лечение. Екипът ямболски прокурори обаче е извършил оглед на местопроизшествието под връх Бакаджик, след което е образувано досъдебно производство. То е срещу “Виновното лице, което на 28 май 2009 г. около 09,30 часа в местността „Бакаджик”, област Ямбол, при управление на МПС, автобус марка „Чавдар” с ДК № У08-20КК, собственост на ЕТ „ЕМ СИ АЙ – Слави Славов” е нарушил правилата за движение и е причинил по непредпазливост смъртта на 16 лица и деянието представлява особено тежък случай – престъпление по чл. 343, ал. 4, вр. ал. 3, буква „б”, вр. чл. 342, ал.1 от НК”, се казва в съобщението на прокуратурата, което е публикувано на официалния сайт.

По разпореждане на ВКП на местопроизшествието е пристигнал екип от следователи от Националната следствена служба, които са оказали методическа и консултантска помощ при разследването. По досъдебното производство е сформиран разследващ екип от двама прокурори и трима разследващи полицаи.

Към момента по делото са извършени оглед на местопроизшествието и оглед на автобуса. Извършено е преместване на возилото със запазване на ходовата част без увреждания, след което автобусът е транспортиран в Ямбол, където е под полицейска охрана.

В хода на досъдебното производство са разпитани 16 очевидци на катастрофата, назначени са съдебно-медицински експертизи за установяване причините за смъртта на 16 души и е иззета цялата документацията, касаеща регистрацията и техническото състояние на автобуса. Извършена е и съдебно-химическа експертиза за установяване наличие на алкохол в кръвта на шофьора.

По делото предстои повторен оглед и разглобяване на автобуса и назначаване на петорна съдебно-авто-техническа експертиза за установяване на причините за пътнотранспортното произшествие и техническото състояние на автобуса. Предстои и назначаване на съдебно-медицински експертизи за установяване характера на телесните увреждания на пострадалите при катастрофата хора. Също така ще бъде назначена техническа експертиза на иззетата компютърна конфигурация и извършване на процесуално-следствени действия с шофьора на автобуса-убиец и другите пострадали лица, след като здравословното им състояние позволи.

По делото се извършват и процесуално-следствени действия, касаещи установяване начина на извършване на техническия преглед на автобуса и лицата, които са го извършили. В хода на разследването ще се установяват извършените нарушения и причинната им връзка с настъпилата трагедия.

“Чавдар”-ите без спирачки

Спирачната система и ходовата част на автобусите Чавдар 11М4 е морално остаряла, но въпреки това все още подобни возила се движат по българските пътища. Това мнение изрази пред “Всеки ден” експерт от някогашния завод в Ботевград. Инженерът обаче пожела анонимност, тъй като бил известен сред повечето автобусни превозвачи.

По думите му моделът 11М4 е базиран на германската Сетра, ползва пневматични спирачки, които много лесно блокират. За пневматичните спирачни системи е необходим въздух, който при натиск блокира колелата и автобусът спира. Ако някой маркуч се скъса обаче, се изпуска въздухът и спирането е невъзможно. Освен изпускането на маркуч, често може да се повреди някоя втулка, която да блокира цялата спирачна система.

Спирачките блокират, когато налягането спадне под критичния минимум. При тези автобуси управлението е базирано на хидропневматичен принцип, за това при липса на налягане е възможно да се блокира изцяло и автобусът да стане напълно неуправляем. Експертът обясни още, че на този принцип са проектирани всички по-стари автобуси и камиони.

Ходовата част на този тип машини не е променяна, единствено има различни модификации на двигателите. Затова разликата дали е на 20 или 30 години в случая не е съществена, смята експертът. Въпреки това през 80-те години на миналия век този модел на Сетра е смятан за една от най-добрите разработки. Модели автобуси, базирани на този принцип, се използват и до днес в градския и междуградския транспорт, включително и в София.

Според техническия експерт автобусният шофьор, предизвикал катастрофата край Ямбол, е направил съществена грешка. Опитвайки се да овладее автомобила, той е пробвал да намалява скоростта с предавките, което допълнително вероятно е довело до още по-голяма неуправляемост на бясно движещото се возило. Причината е, че по този начин скоростната кутия също може да блокира. Моделът 11М4 разполага с еднодисков сух съединител и петстепенни предавки. Задният мост на автобуса е разположен непосредствено пред двигателя, той е с едностепенно главно предаване, което е допълнено с редуктори, вградени в главините на колета. Превключването от по-висока към по-ниска предавка при силна скорост може да доведе до блокиране на управлението, твърди експертът.

Шофьорът на автобуса-убиец действително се е опитал да превключва скоростите в опит да предотврати трагедията. Това съобщи разследващият полицай Георги Илиев пред БНР. „От огледа е видно, че водачът е полагал усилия да превключи на скорост в продължение на 300 м от пътното платно, по което се е движел, където наклонът е твърде голям”, обясни Илиев.

Запечатаха пункта в Елхово

Раздрънканият автобус Чавдар 11М4, който погуби 16 души на Спасовден, е минал технически преглед без в протокола да е отразено измерването на ефективността на ръчната спирачка. Освен това удостоверението на шофьора Господин Димов е изтекло през януари 2007 година и оттогава няма данни да е управлявал автобус. По време на катастрофата не е установен спирачен път на автобуса. Пунктът за технически прегледи в Елхово е запечатан. Следствените органи са иззели документацията и компютъра на фирмата ”Великов, Савов и Ко”ООД, която е извършила прегледа.

Водачът е нает на работа от собственика на фирма “Ем Си Ай” Слави Славов, без да е спазено изискването за преминаване на психологическо изследване в ИА “Автомобилна администрация”. Данните бяха представени от парламентарната трибуна лично от министъра на вътрешните работи Михаил Миков при изслушването му във връзка с инцидента.

Миков посочи, че при проверка на документите на фирмата „Ем Си Ай” е установено, че е лицензирана за извършване на транспортни превози и в списъка към този лиценз са вписани три превозни средства. Пред “Всеки ден” собственикът на фирмата, който впоследствие бе задържан в ареста на МВР, също потвърди, че разполага с три превозни средства – два автобуса и един микробус.

Все още не е ясна истинската причина за задържането на Славов. Нарушенията, които на този етап са констатирани, са това, че не е заверена пътна книжка на списъка на пътниците в регионалното управление на “Автомобилна администрация”. Превозът пък е извършен като редовна линия, но не са издадени билети на пътниците. Освен това не е спазено изискването съставът на пътуващите да не бъде променян. Автобусът-убиец и фирмата не са имали издадено разрешително за извършване на курс по редовна линия от съответната община.

Според данните, изнесени от министър Миков, фирмата ”Великов, Савов и Ко”ООД, която по документи е извършила прегледа на 12 май т.г. и би трябвало да е проверила техническата изправност на автомобила, не е отразила това в протокол, каквото е изискването. Не е ясно дали техническото състояние на ръчната спирачка, с която би могъл да се овладее автобусът, при положение, че основният му спирачен механизъм блокира, не е измерена състоянието и ефективността й.

“Освен търсене на наказателна отговорност трябва да се отнеме лицензът за дейност на превозвача, собственик на катастрофиралия автобус”, коментира председателят на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев, цитиран от БТА.

Мирчев съобщи, че разполага с данни, че в случая с този автобус не е спазено нито едно изискване от закона за автомобилните превози и нарушенията са преди всичко у самия собственик на превозваческата фирма. Той отбеляза, че в закона за автомобилните превози всички правила за случайните превози са много подробно разписани, но проблемът е, че не се спазват.

Другият въпрос, който трябва да се уточни, е как е извършен годишният технически преглед на автобуса. По всяка вероятност ще се окаже, че в Елхово, където е бил прегледът, са били само документи, а не самите автобуси, допуска Йордан Мирчев.

Днес бе направена техническа експертиза на автобуса-убиец. Резултатите от нея ще потвърдят или отхвърлят първоначалната версия за неизправност в спирачната система. След като е разпитан задържаният собственик на автобуса, бе постановено да бъде оставен в ареста за 72 часа, след което от Ямболската окръжна прокуратура ще поискат постоянното му задържане.

Колко е стар автобусът-убиец?

Според официалната информация в момента се извършва проверка и на иззетата вчера документация на фирмата-превозвач и автобуса. Освен за изправността и редовността на документите се проверява и реалната година на производство на возилото. Според разследващи, пожелали анонимност, има съмнения, че предизвикалият катастрофата 50-местен туристически автобус Чавдар 11М4 е модифициран и е бил регистриран с подменен двигател “Raba- MAN”, който е производство 1989 година. Подобна практика се прилага от много собственици на този модел автобуси, но конструкцията и ходовата им част са с далеч по-старо производство, твърдят технически експерти.

Собственикът на фирмата Слави Славов първоначално обяви, че возилото е произведено около 1979 година. Часове по-късно обаче твърдо поддържаше версията, че рейсът е излязъл от завода 10 години по-късно през 1989 година. Любопитното е, че подобно объркване имаше и при министъра на транспорта Петър Мутафчиев и Володя Киров, директор на “Автомобилна администрация”. Първоначално двамата обявиха пред “Фокус”, че става въпрос за катастрофа, причинена от автобус “Чавдар” на повече от 30 години. Няколко часа по-късно Киров каза, че автобусът е регистриран през 1989 г.

Проверка на “Всеки ден” показва, че този модел автобуси са се произвеждали в Ботевград до средата на 80-те години на миналия век. Возилата са проектирани по лиценз на германската Сетра. От 1976-77 година започва производството на модерните за онова време автобуси Чавдар 11М4, което е по договор с немската фирма “Касбохрер.” Моделите 11М4 вече са със самоносеща каросерия и техните разновидности изцяло повтарят външните линии на гермаските оригинали от Сетра. Предлагат се обаче първоначално с чешки двигатели LIAZ, а в по-късен етап и унгарски “Raba- MAN”. Управлението на този модел Чавдар е хидропневматично, както на волана, така и на спирачната система.

Моделът Чавдар 11М4 печели златни медали на специализирано международно изложение на туристически автобуси през 1977 г., проведено в Дубровник, Хърватия (бивша Югославия), а също така и през 1978 г. на международните панаири в Пловдив и Бърно, Чехословакия. В същия период моделът вече се произвежда и за износ, основно за Афганистан, Никарагуа и Северна Корея.

От средата на 80-те години започва производството на по-нови модели като през 1984 г. е закупен лиценз от австрийската фирма “Щаер-Даймлер-Пух” за производството на фамилия линейни автобуси – градски Чавдар 130, крайградски Чавдар 330 и съчленен градски автобус Чавдар 140. Новите модели са усвоени през 1988 г., когато е завършена първата производствена серия от 10 автобуса, оборудвани с агрегати LIAZ.

Година по-късно унгарският производител на автобуси “Икарус” и българският “Чавдар” създават съвместен прототип на съвременен 8-метров автобус с 30 места. В годините след демократичните промени комбинатът от Ботевград се договаря с германската компания МАН за сътрудничество при продажбите и производството на автобуси. Някъде след 1993 година се появява и новият градски автобус “Чавдар” 141. Фирмата обаче не успява да оцелее в условията на пазарната икономика и през 1999 г. предприятието прекратява дейността си. За наследник на Чавдар – Ботевград се смята фирмата “Кента” от Омуртаг. В нея се правят пълни и частични ремонти и модификации на автобуси, предимно от марката “Чавдар”.

петък, 29 май 2009




Гласувай:
0



1. анонимен - В деня на траур властта си вихри к...
30.05.2009 02:37
В деня на траур властта си вихри купон със сръбско - http://www.vesti.bg/?tid=40&oid=2190131
цитирай
2. thedarkangel1977 - хей, 1. описах и това...
31.05.2009 23:28
хей, 1. описах и това...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thedarkangel1977
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 2857961
Постинги: 1340
Коментари: 1270
Гласове: 2924
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930